Onze eerste week in Lukla - Reisverslag uit Lukla, Nepal van Danie en Diana Jansen Smit - WaarBenJij.nu Onze eerste week in Lukla - Reisverslag uit Lukla, Nepal van Danie en Diana Jansen Smit - WaarBenJij.nu

Onze eerste week in Lukla

Door: Danie

Blijf op de hoogte en volg Danie en Diana

01 Mei 2012 | Nepal, Lukla

Danie, 29 april 2012. Na 3 dagen acclimatiseren zijn we nu wat meer gewend aan de hoogte (2870m). De omgeving neemt elke keer weer m'n adem weg, met de toppen van 6250m om ons heen is het bijna surrealistisch mooi (filmpje 7).
Ik geniet elke keer weer van de landende en vertrekkende vliegtuigjes. Het blijft een bizar vliegveld (filmpje 8, 9 en 10).

In onze lodge zitten regelmatig groepen waarvan de vlucht gecanceld is omdat het ergens onderweg te hard waait. De helikopterpiloten die hier vliegen verblijven ook in deze lodge dus we horen hier ook de 'rescue' verhalen. Gisteren hebben ze een bewusteloze jongen naar Kathmandu moeten vliegen. De hoogteziekte is hier echt een serieus verhaal waar soms mensen aan overlijden.
We zijn nu twee keer bij de lerarentraining geweest die werd gegeven op de 'secondary school'. Deze school is 20 minuten lopen van hier, maar dan 20 minuten steil naar beneden. De terugweg is dan ook echt slopend, daarna wil ik eigenlijk meteen gaan slapen. Zo moe word je hier van 25% minder zuurstof in de lucht.
Het was wel heel erg leuk om die 'teachers training' te volgen. We hebben meteen de twaalf leraren van Lukla primary school ontmoet, die nog erg verlegen naar ons zijn. We konden daar goed zien wat de Nepalese en Australische trainers de leraren bij brachten. Hier kunnen we mooi op verder borduren. Het ging vooral om de kinderen actief de lesstof aan te bieden. Dus niet alleen kopiëren en stampen. Heel erg mooi om te zien hoe enthousiast de leraren zelf zijn.
Vandaag was de eerste lesdag van het nieuwe schooljaar. We zijn de hele dag met verschillende leraren meegelopen. En onze eerste gedachte was: "Mijn hemeltje waar moeten we beginnen". Diana heeft een les Nepalees gevolgd maar die kon ze niet erg volgen. Gelukkig zijn ze bezig om alle vakken in het Engels te gaan geven. Het lijkt alsof het tempo te laag voor de kinderen, leraren bereiden hun lessen nauwelijks voor. De leerlingen zitten de hele dag in hetzelfde lokaal en de leraren wisselen van lokaal. Vandaag was een lerares ziek dus dan zitten sommige klassen gewoon een uur zonder enig toezicht in de klas, mooi recept voor chaos. Toen het bij 'grade 1' (groep 3) gebeurde ben ik maar ingestapt. Ze zaten elkaar af te maken, waren over de tafels aan het springen, terwijl de 'headmaster' langs liep. Zo gaat dat hier blijkbaar (filmpje 11).

30 april 2012. We beseften vanmiddag ineens dat het vandaag Koninginnedag is in Nederland, allen gefeliciteerd met Bea!! Hier hebben we vandaag wat bereikt. Na schooltijd een vergadering georganiseerd met de leraren. Daar hebben hebben we ze gevraagd om zelf met hulpvragen te komen.  Ze hebben ons gevraagd om lessen te geven naar Nederlands model. Daar gaan we 2 mei mee beginnen, 1 mei is iedereen vrij hier, dag v.d. Arbeid. Ook hebben we afgesproken elke week een vergadering te houden met de leraren. Verder kan ik zeggen dat dit waarschijnlijk de basisschool is met het mooiste uitzicht van de wereld. En misschien ook wel de meest schattige kindjes (filmpje 12).

Foto's:
5. Één van de mooie uitzichten van ons terras
6. Uitzicht vanaf het schoolplein
7. En speciaal voor Mirjam, de heerlijke Momo's

Youtube filmpjes:
7. Omgeving vanaf ons terras: http://www.youtube.com/watch?v=RtwM4o0Fln0&feature=youtube_gdata_player
8. Landend vliegtuigje: http://www.youtube.com/watch?v=eRO27eVEzNE&feature=youtube_gdata_player
9. Vertrekkend vliegtuigje: http://www.youtube.com/watch?v=YE-016nCtws&feature=youtube_gdata_player
10. Schuine landingsbaan: http://www.youtube.com/watch?v=OU1K41yEimc&feature=youtube_gdata_player
11. Chaos in de klas: http://www.youtube.com/watch?v=Hv4hFgjpGB0&feature=youtube_gdata_player
12. Elke ochtend op school: http://www.youtube.com/watch?v=irN0aeeDdwM&feature=youtube_gdata_player

• 05 Mei 2012 - 08:31

Helga En Gerard:

Wat geweldig om jullie logboek te lezen! Wij zijn vannacht terug gekomen van een weekje Turkije met de hele familie (pa, Nelly, Carry, aanhang en kids....) en nu zit ik nog wat duffig de mails en jullie verslag te lezen. Wel een hele andere gebeurtenis dan een weekje 5-sterren-hut. Heel fijn dat jullie zo genieten en enorm veel ervaringen op doen! Blijf gezond en blijf genieten hoor!

• 09 Mei 2012 - 15:02

Gerrit Langenbarg:

Hallo Danie en Diana,

Misschien herinneren jullie mij? Wij hebben elkaar gesproken in KTM de avond voor jullie vertrek naar Lukla. We zaten in het restaurant - binnentuin - in Bodhnath. Wij hoorden toen van jullie plannen en was er al direct van onder de indruk.

Ik zit lekker thuis (nou ja wel met een gebroken enkel door een stom ongelukje in de tuin) en ga jullie dappere plannen verder volgen.

Heel veel succes.
    Gerrit