Tweede update vanuit Lukla - Reisverslag uit Lukla, Nepal van Danie en Diana Jansen Smit - WaarBenJij.nu Tweede update vanuit Lukla - Reisverslag uit Lukla, Nepal van Danie en Diana Jansen Smit - WaarBenJij.nu

Tweede update vanuit Lukla

Door: Danie

Blijf op de hoogte en volg Danie en Diana

16 Mei 2012 | Nepal, Lukla

Danie, 10 mei 2012. Zo het is alweer een tijdje geleden dat wij een update hebben geplaatst. Veel indrukken, ups en downs, hulp bieden is nog zo makkelijk niet. De eerste week hebben wij vooral gekeken, hoe gaan de lessen, hoe zijn de uren verdeeld, wat voor vakken krijgen ze etc. De tweede week zijn Diana en ik begonnen met voorbeeldlessen te geven. Wat wij proberen te laten zien is dat hun lessen veel effectiever kunnen. Het tempo ligt erg laag en wat ze vooral doen is kopiëren en klassikaal 'bleren'. De leraren hier werken van 10 tot 16  met een halfuur lunchpauze, daarnaast heeft elke leraar 1 uur 'leisure time' per dag. Ik noem het maar lazy teacher time, daar moesten ze wel om lachen. Totdat ik vertelde hoeveel uur een leraar in Nederland maakt.
De moed was ons van de week redelijk in onze schoenen gezakt. Deze school is 'high profile', veel bezoekers, sponsoren omdat het op de trekking route ligt naar de Everest. Daardoor voelt dit als een verwende school. Ze krijgen ontzettend veel maar het meeste gaat meteen kapot of wordt gewoon niet gebruikt. Omdat het een illusie is dat wij dit systeem gaan veranderen hebben Diana en ik ervoor gekozen om 4 leraren te helpen in effectief les geven, deze zijn wel bereid om extra tijd in het onderwijs te steken en zij spreken voldoende Engels om mee samen te werken. Drie dagen geleden hebben we een dag vrij genomen omdat wij ons allebei uitgeblust voelden.

10 mei is Mieke geland in Lukla. Mieke is een collega schoolpsychologe en vriendin van Diana. Dit geeft ons weer nieuwe energie. Ook Mieke was 'flabergasted' door de omgeving toen ze uit het vliegtuigje stapte. Voor ons voelt het al meer als thuis.

Vrijdag 11 mei. Vandaag was een aangename verassing. Er waren twee Nepali bij school aangekomen die van de Nepaleese NGO Childreach zijn. Hun organisatie heeft hier de zes toiletten gebouwd (nu begrijp ik ook waarom de toiletten gister zijn gemaakt :-) ) Ze waren hier om dit project te evalueren. Ze werken ook samen met Classrooms in the Clouds en gaan nu projecten van CitC evalueren. Na deze meeting hebben Diana en Mieke een presentatie gegeven aan de leraren (filmpje 13). Hier kreeg ik weer het gevoel dat de directeur ons niet echt serieus neemt en baalt van de extra tijd die hij op school moet doorbrengen.
Ik heb na de meeting met Childreach gesproken en ze delen zeker het feit dat dit een verwende school is. 'Lazy director makes lazy teachers' was hun uitspraak en het verbaasde ons dat deze Nepali hetzelfde zagen als wij. Ze waren hier voor anderhalve dag en hebben met ze gedineerd. Deze Nepalese man (Tshering Lama) heeft gestudeerd in Engeland en er is zelfs een 'scolarship' naar hem vernoemd. Hierdoor kunnen jaarlijks 20 Nepalese studenten in Engeland studeren. In onze gesprekken heeft hij onze bevindingen bevestigd. Er moet absoluut geen extra geld naar deze school toe. De headmaster van deze school zegt dat hij het te druk heeft met sponsoren te entertainen en vraagt daarnaast aan Childreach om extra leraren! 13 leraren op 260 leerlingen heeft deze school. Op die verhouding zullen vele Nederlandse scholen jaloers zijn. Zeker als je ziet dat elke leraar hier effectief 4 1/2 uur les geeft per dag. Het mooie dat Childreach deze dagen heeft gedaan is het mobiliseren van belangrijke mensen uit het dorp. Zodat ze zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen school voor hun eigen kinderen. Lukla is echt rijk genoeg om het zonder westerse sponsoren te doen. Tienduizenden toeristen komen hier langs, een blikje bier kost hier 3 euro, er is best wat geld hier! Ze zijn hier zo gewend om hun hand op te houden en dan geld te krijgen van het westen dat ze hier op school geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor hun spullen, computers, materialen. (ik zit hier nu in het kantoortje van school en er zitten twee leraren naast mij voor zich uit te staren, leisure time. Ik denk: Ga je lessen voorbereiden!!!)

14 mei. Vandaag een interessante groep ontmoet. National Geographic Mountain Institute heeft een expeditie van 12 man naar deze regio gestuurd om onderzoek te doen naar de in de afgelopen 30 jaar ontstane gletsjermeren. Sommige staan op barsten wat erg gevaarlijk is voor de omliggende dorpen. Met radarapparatuur hebben ze bodemonderzoek gedaan. We waren uitgenodigd om met ze te dineren. Hier hebben we ook weer zeer interessante gesprekken gevoerd. Sommige onderzoekers kwamen hier al dertig jaar. Er zat een schrijver bij die voor National Geographic het boek 'Ultimate Everest' voor een deel gaat schrijven (komt volgend jaar uit). Ook hij benoemt dat de westerse sponsoren deze regio arm houden. Hier om de hoek, weg van de Everest, waar geen toeristen komen is de nood 10x zo hoog.

15 mei. Diana en ik zitten te twijfelen of wij hier in Lukla nog wel door moeten gaan. De leraren waar wij mee werken zijn super, maar ook deze bereiden maar niets voor. Wat kan je ook verwachten met een headmaster die geen ander voorbeeld kan geven. Wij hebben besloten vrijdag een trek te gaan maken van 5 dagen. Dan gaan we besluiten wat we gaan doen.

Verder hebben wij de afgelopen dagen ook nog mooie wandelingen gemaakt. En ik heb een uitdaging gevonden: De berg waar Lukla aan ligt beklimmen. Heb al 2 pogingen gedaan. Eerste keer in 1 uur 30% van de berg beklommen, de tweede keer in 1:45 tot 70% gekomen (filmpje 14). Nu heb ik eigenlijk voor de laatste 30% een gids nodig. Ik kwam zelf niet verder. De top van deze berg ligt op 4400 meter. Dat is vanaf hier 1400 meter omhoog. De Mont Blanc is ongeveer 4800 :-) Nog even oefenen maar ik zal de top bereiken :-)

Foto's :
7. Mieke met verjaardagstaart en cadeau
8. Diana en ik tijdens wandeling
9. Danie onder een kiezel

Youtube filmpjes:
13. Presentatie at Lukla Primary: http://www.youtube.com/watch?v=oqdSMMShbys&feature=youtube_gdata_player
14. Uitzicht op Lukla: http://www.youtube.com/watch?v=iPK5e-RZkTI&feature=youtube_gdata_player
15. Steak sizzler op Mieke's verjaardag diner: http://www.youtube.com/watch?v=t7k8j77dAzc&feature=youtube_gdata_player
16. Ballonnenspel op Lukla schoolplein: http://www.youtube.com/watch?v=ulUoveq8yQ8&feature=youtube_gdata_player
17. Uitzicht op een van onze wandelingen: http://www.youtube.com/watch?v=sQqfUMWs0k0&feature=youtube_gdata_player
18. Plons!: http://www.youtube.com/watch?v=a6wjBzoYTrQ&feature=youtube_gdata_player