Gezellig en warm in Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Danie en Diana Jansen Smit - WaarBenJij.nu Gezellig en warm in Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Danie en Diana Jansen Smit - WaarBenJij.nu

Gezellig en warm in Pokhara

Door: Danie

Blijf op de hoogte en volg Danie en Diana

21 Juni 2012 | Nepal, Pokhara

Danie, 20 juni 2012. Zo het is weer eens tijd voor een update. We hebben 10 dagen in Kathmandu doorgebracht. Lekker een beetje toerist gespeeld. We hebben wat plekken bezocht die je bezocht MOET hebben. Zoals Patan (foto 1 en 2) maar daar moesten we elk 5 euro betalen om het oude gedeelte in te komen. Dus wij Nederlanders zijn er omheen gelopen en een stukje oud Kathmandu ontdekt (foto 3). Natuurlijk ook bij de lijkenverbranding geweest (filmpje 30). We kwamen nog deze slapende hond tegen, geweldige plek had hij uitgekozen (foto 4). Voor de rest hebben we heerlijk gerelaxed, zeer chagrijnig om half een 's nachts de Nederlandse voetbalwedstrijden gekeken, veel gelezen en nog een paar keer gedineerd met onze Nepalese en Amerikaanse vrienden, de oprichter van Classrooms in the Clouds en zijn zus en Amerikaanse man (die we in Lukla ontmoet hebben). Verder elke keer heerlijk geluncht en gedineerd maar toen was het weer eens tijd voor wat anders.
We hadden besloten om een weekje naar Pokhara te gaan. Busticket gehaald voor een goede aircobus. De helft van onze bagage achtergelaten in het hotel en op de heerlijke frisse bus gestapt (foto 5). We waren al gewaarschuwd dat Pokhara een stuk heter zou zijn maar de klap toen we bus uitstapten kwam toch hard aan. Daarnaast stonden er zo'n 15 Nepali meteen om ons heen die ons allemaal gratis taxi aanboden als we naar hun hotel gingen. Uiteindelijk met de meest rustige meegegaan en terecht gekomen in de Holy Lodge, wat een goede keuze bleek te zijn. Mooie grote  kamer met ligbad en tv :-) Het was ook alweer weken geleden dat we tv hebben gekeken. Een zeer mooie tuin met een paar grote cannabisplanten, mannetjes :-)  (foto 6). Een kwartier later kwam dezelfde man met nog 3 Nederlanders aan. Jaap, Hilde en Auke. De rest van de week hebben we met z'n vijven opgetrokken. Een roeibootje gehuurd, langs het meer gewandeld, veel en lekker gegeten soms met entertainment (filmpje 31).
Maandag de 18de en dinsdag de 19de hadden we besloten om wat brommertjes te huren. Jaap, Hilde en Auke gingen op twee scootertjes van 125 cc, ik met Diana hadden een echte 'Pulsar' motor van 150 cc (foto 7 en 8). Heerlijk om zo met onze eigen 'motorgang' de omgeving van Pokhara te gaan ontdekken. De eerste dag zijn we naar de peace pagode gereden (foto 9) (gebouwd door Japanners ter bevordering van de wereldvrede) voor een geweldig uitzicht over Pewa lake en Pokhara (foto 10 en filmpje 32).
Daarna hebben we de Davi's waterval opgezocht wat niet echt spectaculair was (foto 11) en hebben we verder gewoon wat rondgereden. Dinsdag hadden we besloten om heel vroeg te vertrekken (5.30 uur) om naar een uitkijkpunt (Sarangkot) boven op een berg te rijden. Dit om een mooi uitzicht te krijgen op het Annapurna gebergte. We moesten zo vroeg omdat anders de wolken het zicht zouden beperken. Dus hup 800 meter omhoog via leuke slingerweggetjes en daarna nog een kwartiertje te voet. Maar het uitzicht was werkelijk de moeite waard (foto 12 en filmpje 33). We waren niets te vroeg want na 30 minuten trok het al helemaal dicht. Na een heerlijk lokaal ontbijtje (foto 13) waren we toevallig bij een Hindoe tempel waar we nog een halfuurtje hebben rond gekeken (foto 14) daarna door naar de grotten. Dit is het grote voordeel van motortjes, je komt in één keer op veel meer plekken in kortere tijd. Eerst de 'bat cave' (filmpje 34). Ze probeerden ons een gids aan te smeren voor 100 roepie per persoon maar wij Nederlanders doen dat wel zonder. Bleek ook niet nodig want die grot was niet meer dan 100 meter lang. Wel geteld zo'n 10 vleermuizen gezien. Maar toen kwam de meest belachelijke uitgang van alle toeristische locaties van Nepal, misschien wel Azië. We vroegen ons al af waarom er zo'n rij in de grot zelf was (foto 15) maar toen ik zelf als eerste omhoog klom begreep ik het (filmpje 35). Iemand met claustrofobie zou helemaal gek worden. Eenmaal buiten was het wel een geweldig gezicht om de rest naar buiten te zien komen (foto 16 en filmpje 36). Na deze wedergeboorte van ons allen gingen we naar de tweede grot welke nog kleiner was. Dit bleek uiteindelijk een heilige plek voor de hindoes te zijn (foto 17). Hierna zijn we nog wat gaan rond cruisen door de bergen, geweldige passen, mooie uitzichten en voorzichtig rijden (filmpjes 37 en 38).
Gister hebben we heerlijk rustig aan gedaan. 's Middags weer een bootje gehuurd (foto 18) en naar de overkant gevaren om lekker in het meer te zwemmen met z'n allen, was heerlijk verkoelend (foto 19). Nu vandaag plannen aan het maken om weer op tijd terug te zijn in Kathmandu om een visa te regelen voor India. Nog twee weken en dan vliegen we naar het gevreesde New Dehli. Iedereen waarschuwt ons dat het verschrikkelijk heet is daar dus we gaan waarschijnlijk meteen door naar het zuiden, richting Goa. Daar schijnt het qua klimaat goed te vertoeven zijn. We zullen wel zien. Eerst nog terug naar Kathmandu, vrienden ontmoeten en nog een beetje toerist spelen.

Foto's:
17. Heilige man in tweede grot
18. Op bootje
19. Aan het zwemmen

Youtube filmpjes:
30. De lijkverbrandingsplek in Kathmandu: http://www.youtube.com/watch?v=krtYGP1K9do&feature=youtube_gdata_player
31. Klein stukje traditionele Gurka messendans: http://www.youtube.com/watch?v=wXfZC3zRTw4&feature=youtube_gdata_player
32. Uitzicht op Pewa lake en Pokhara city: http://www.youtube.com/watch?v=lPPCPbf_2Vw&feature=youtube_gdata_player
33. Uitzicht op Annapurna: http://www.youtube.com/watch?v=DZzzGm-GJS8&feature=youtube_gdata_player
34. Dollen bij de 'bat cave' ingang: http://www.youtube.com/watch?v=4-D_bGHrpT0&feature=youtube_gdata_player
35. Is dit de uitgang?: http://www.youtube.com/watch?v=HKChAT-vk_Q&feature=youtube_gdata_player
36. Wedergeboorte van Diana: http://www.youtube.com/watch?v=M1jFnPypeDQ&feature=youtube_gdata_player
37. Heeeel kort filmpje vanaf de motor: http://www.youtube.com/watch?v=D59Q7S7PhVQ&feature=youtube_gdata_player
38. Motorgang: http://www.youtube.com/watch?v=Hp19DAbmoEg&feature=youtube_gdata_playerq

• 23 Juni 2012 - 14:33

Wil:

Wat mooi en wat een belevenis ook bij de wedergeboorte prachtig, schitteren foto's en vidios veel plezier.Pap

• 25 Juni 2012 - 09:55

Greet:

Hallo Diana en Danie.

Vind het geweldig om jullie zo te volgen! Genoten van jullie reis-
    verslagen en de foto-serie,mooi
    om te zien.En nu op naar India!!!
    Geniet ervan.
    Groeten liefs
    Tante Greet

• 01 Juli 2012 - 22:29

Angelique:

Erg leuk allemaal weer om te lezen en te zien. Maar Dani je kunt wel een beetje behulpzaam zijn hoor voor je vrouwtje, en haar even door dat vreselijk gat trekken. Je hebt het goed gedaan hoor Diana. Leuke foto's! Succes met de hitte daar!

Groetjes van Angelique