Laatste week Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Danie en Diana Jansen Smit - WaarBenJij.nu Laatste week Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Danie en Diana Jansen Smit - WaarBenJij.nu

Laatste week Nepal

Door: Diana

Blijf op de hoogte en volg Danie en Diana

04 Juli 2012 | Nepal, Kathmandu

Diana, 4 juli 2012. De afgelopen week hebben we weer in Kathmandu doorgebracht. Door de regen, de monsoon is begonnen, is het lekker afgekoeld naar ongeveer 20 a 25 graden. Nog 1 nachtje, dan vliegen we naar bloedheet India. In New Delhi is het gevoelstemperatuur 44 graden. Ben benieuwd... We hebben een visum! Dat was helemaal niet zo moeilijk als gezegd werd, het duurt even (3 keer naar de ambassade) maar moeilijk is het niet. Dankzij de Indiase corruptie hoef je niet heel lang te wachten (do you like a fast number? Ok. 100 roepies).
We zijn van hotel geswitched in Kathmandu (foto 1). We werden gek van de muggen in het andere hotel en we vonden het te duur. Dus na een middagje hotel-shoppen hadden we een luxere kamer met horren, altijd warm water en tv gevonden voor minder geld. Dat onderhandelen gaat ons steeds beter af. Als je maar de tijd neemt en volhoudt.
Jaap en Hilde, onze Nederlandse vrienden uit Pokhara, zijn ook naar Kathmandu gekomen. Ik en Hilde hadden besloten om nog wat kleren te laten maken dus lekker wat stofjes uitzoeken en maar onderhandelen (foto 2). Verder hebben we nog wat sight-seeing gedaan, eerst een dag naar een enorm klooster wat net gebouwd is (filmpje 39). Onderweg kwamen we een mooi vuil-ophaal-tafereeltje tegen (filmpje 40). En we werden nog uitgenodigd om in een klein plaatselijk schilderfabriekje te komen kijken (filmpje 41). Daarna zijn we door gewandeld naar het Kopan klooster (waar Danie en ik een week hebben gezeten)  om daar een uurtje van het uitzicht over Kathmandu te genieten (foto 3). Danie heeft nog een foto gemaakt van een klein gedeelte van de bibliotheek van het boeddhistische klooster, wat hij zo bijzonder vond, omdat alle geloven vertegenwoordigd zijn (foto 4). Hierna hadden we met Dawa afgesproken (oprichter Classrooms in the Clouds). Onderweg ernaar toe zagen we deze jongen onder een 'rhinotree' gitaar spelen (foto 5), mooi plaatje he? Bij Dawa thuis geborreld en we kregen nog certificaten van hem voor het vrijwilligerswerk (foto 6 en 7).
Hierna hebben we nog een dag sightseeing gedaan met Hilde en Jaap naar de lijkenverbrandingsplaats (Pashupatinath). Onderweg kwamen we door een stadsparkje waar enorme bamboehouten party tenten waren opgezet. Voor een Hindoe festival wat volgende maand begint waren al zo'n 50 mannen, vrouwen en kinderen met de voorbereidingen bezig (filmpje 42). Daarna waren we bij de verbrandingsplek aangekomen waar we 'malle pietje' op de foto mochten zetten (foto 8). Tijdens het kijken naar alle drukte en rituelen rondom de verbrandingen zagen we wat koeien vechten (filmpje 43).
Hierna overkwam ons een echte moesson regenbui dus snel terug naar ons hotel. De 29ste kwam Jaap bij ons aankloppen met een verassing, hij heeft Hilde ten huwelijk gevraagd! En ze heeft ja gezegd!!! Heel erg leuk en lief allemaal, toen ze eventjes naar het internetcafe gingen hebben wij hun deur versierd (foto 9) en we hadden nog wat cadeautjes voor ze gekocht (foto 10).
Twee dagen later zijn we met ons vieren onszelf gaan verwennen in het Hyatt. Dit is een superluxe hotel in Kathmandu met zwembad (foto 11). We konden daar lunchen en dan gratis zwemmen (foto 12) voor ongeveer 17 euro per persoon. Best duur, maar het was een heerlijk onbeperkt lunchbuffet (foto 13). We hebben ons goed laten verwennen!
Verder heb ik eindelijk m'n verslag van het vrijwilligerswerk afgemaakt en verstuurd naar de belanghebbenden. Gelukkig heb ik heel dankbare reacties gehad, want het was toch best veel werk. We doen mee met de kalender-competitie van Classrooms in the Clouds. Het zou leuk zijn als onze foto's op de kalender komen, dus allemaal stemmen! Stem op onze foto's! Zie https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151041162245739.492095.216211630738&type=1
Met genoeg stemmen komen onze foto's op een jaarkalender terecht :-)

Vandaag zijn we nog even in het sloppenwijkje geweest, op bezoek bij de familie waar we de schoenendoos voor hebben gekocht. De schoenendoos hebben ze nog steeds. Of het verhaal waar is, zullen we nooit weten, maar dat ze erg dankbaar voor onze/jullie hulp zijn, weten we wel. Hilde en Jaap wilde het kamp ook graag zien dus zijn we met z'n vieren vandaag nog een keer naar het kamp gegaan. Wij hadden wat spullen meegenomen die wij niet meer gaan gebruiken op onze reis en Jaap en Hilde hadden wat rijst en groenten gekocht. Danie heeft een nieuwe vriend gemaakt en m'n schoenen zijn gepoetst (foto 14 en 15 en filmpje 44). Daarna kregen we nog een rondleiding door het kamp waar een man zijn huisdier liet zien (filmpje 45).
Dawa is vanavond nog eventjes langs gekomen om afscheid te nemen (foto 16) en onze winterkleren over te nemen. Wij hebben die niet meer nodig, dus gaan ze naar de porters in de bergen die geen fatsoenlijke kleding kunnen kopen. Een soort van kledingbank. Hierna hebben wij ons afscheidsdiner met Hilde en Jaap gehad (foto 17). Thanx voor de gezellige tijd J&H!
Nu wachten op het vliegveld. New Delhi here we come!

Foto's:
15. Op visite in de sloppenwijk
16. Afscheid van Dawa
17. Afscheidsdiner met Jaap en Hilde

Youtube filmpjes:
39. Die monniken hebben het zo slecht nog niet: http://www.youtube.com/watch?v=A2t8EU_lWzw&feature=youtube_gdata_player
40. Hoe krijgen ze die voor elkaar?: http://www.youtube.com/watch?v=8GdaF4jZ-U4&feature=youtube_gdata_player
41. Op een wandeling kwamen we in dit kunstfabriekje terecht: http://www.youtube.com/watch?v=tPvL7o9Dw-0&feature=youtube_gdata_player
42. Met z'n allen kleien!!!: http://www.youtube.com/watch?v=gMx3itjJoxU&feature=youtube_gdata_player
43. Als 2 stieren vechten om 1 koe...: http://www.youtube.com/watch?v=6Ol9gLN0KZ0&feature=youtube_gdata_player
44. Onze schoenpoetsvriend met zijn eigen doos: http://www.youtube.com/watch?v=wBiO2-4tUoM&feature=youtube_gdata_player
45. Slapende monnik trekt boze phyton uit zijn tasje: http://www.youtube.com/watch?v=ZEWD_OIvqJ0&feature=youtube_gdata_player

• 06 Juli 2012 - 15:53

Anna:

Hee reizigers! Veilig aangekomen in India? Diaan, ik vond het erg leuk om met je te skypen! Ik hoop dat de volgende keer mn microfoon het wel doet:) Spreek je gauw weer, geniet ervan!!!!!! Liefs Anna

• 07 Juli 2012 - 09:33

Helga En Gerard:

Hallo beiden! Weer een geweldig verslag om te lezen, de filmpjes en de foto's te zien!! Jammer dat jullie afscheid van jullie vrienden en het land moeten nemen, maar de mooie herinneringen nemen zij jullie nooit meer af. Nu op naar India. Reis voorzichtig en veel succes met de warmte!! Veel liefs van Gerard en Helga.

• 09 Juli 2012 - 08:12

Gré'van Wonderen:

Hey ,
    Danie en Diana ,wat een boeiende verslagen.enmooie foto s.Jullie zijn nu in India.En het wachten is nu weer op een fantastisch verslag.
    Veel plezier en geniet er met volle teugen van.Liefs Kus Tante Gre

jenica

( jenicaithamar@yahoo.com )

• 10 Juli 2012 - 12:44

Wil:

Hallo Danie en Diana wij zijn razend benieuwd hoe het is in India,ook weer naar de foto's en vidio's. En de mooie verslagen,veel plezier en liefs Pap en Tinie.