Treinen in Tamil Nadu - Reisverslag uit Mahabalipuram, India van Danie en Diana Jansen Smit - WaarBenJij.nu Treinen in Tamil Nadu - Reisverslag uit Mahabalipuram, India van Danie en Diana Jansen Smit - WaarBenJij.nu

Treinen in Tamil Nadu

Door: Danie

Blijf op de hoogte en volg Danie en Diana

03 September 2012 | India, Mahabalipuram

Danie, 3 september 2012. (Over periode 15 tot 28 augustus). Daar zijn we alweer, we hebben nog wat bij te werken. Vanavond vliegen wij naar de Andaman eilanden, vlakbij Indonesië. Daar schijnt weinig internet beschikbaar te zijn, dus doen we nu een laatste update.
Vanaf Thiruvanathapuram (Thrivandrum) zijn we met de nachttrein naar Madurai gegaan. Na ons verblijf in het paradijsje genaamd Kovalam was het een schok en teleurstelling om in Madurai aan te komen. Vooral de hitte, de troep, de stank en het lawaai waren overweldigend. Hier een filmpje van ons hotel en de straat ervoor om het een beetje duidelijk te maken (filmpje 71). En de volgende foto geeft aan waarom het hier kan stinken (foto 1). We besloten om in plaats van een paar dagen hier zo kort mogelijk te verblijven om snel naar Trichy door te reizen. We hadden nog wel tijd om de hoogste Hindoe tempel van India te bezoeken (foto 2). Tijdens het reserveren van een treinticket werd ons weer duidelijk hoe de Indiërs hier omgaan met wachten en geduld. Hier zijn ze niet zo goed in. Schaamteloos voordringen zie je hier overal en je moet echt voor jezelf opkomen anders lopen die kleine Indiërs zo over je heen. Op de volgende foto stond ik netjes in de rij te wachten. Hup zo'n kleine kabouter die achter je in de rij staat gaat gewoon aan de balie staan. Dus doe ik dat ook maar. Hoezo privacy (foto 3)?
De volgende ochtend zijn we met de trein naar Trichy gegaan, waar het bij aankomst nog heter bleek te zijn! Bij de ticketreservation wilden we een trein naar Ooty (2200 meter) boeken, maar alle treinen waren vol. We hadden geen kaart bij ons en wilden persé weg daar, dus uit nood een ticket naar Chennai geboekt. Hier zouden we wel een ticket naar Ooty kunnen krijgen. In Trichy hebben we eerst de rotstempel (foto 4) beklommen voor een goed uitzicht over Trichy (foto 5) en daarna hebben we nog de grootste hindoe tempel van India bezocht, wat eigenlijk meer een dorp in een stad was (filmpje 72). In deze tempel hadden we een gids genomen die deze schattige foto van ons heeft gemaakt (foto 6). In al die tempels staat elke keer een olifant om de zegeningen van de Olifantengod Ganesh te geven (voor geld natuurlijk) (foto 7). Eventjes heerlijk eten in een lokaal restaurantje met deze zeer vriendelijke en leuke man (foto 8) waarna we in de trein sprongen naar Chennai. Onze naïeve gedachte was; Chennai ligt aan de kust dat moet koeler zijn. Niet dus, was nog heter! Toen ik op een weerkaart keek bleek het zo'n beetje de heetste plek van India te zijn. Gelukkig hoefde we hier maar één nacht te verblijven om de nachttrein naar Ooty te pakken. Nog wel een mooie foto van een slapende tuktuk chauffeur gemaakt (foto 9) en een filmpje van twee dronken vechtende Indiërs (filmpje 73).
Na weer een nachtje (527 km) in de trein kwamen we 's ochtends in Metupalaiyam aan. Dit is onderaan het berggebied en vanaf hier kan je een klein stoomtreintje pakken naar Ooty. Deze was helaas vol, dus moesten we met de bus (met het treintje was het 5 uur, met de bus anderhalf uur). Onderweg naar boven zakte de temperatuur best wel snel, voor het eerst in maanden hadden we het weer eens koud! In Ooty aangekomen vonden we snel een erg leuk hotelletje (foto 10) beheert door een Iranese man, maar na twee nachten moesten we daar weg vanwege boekingen. We zijn daarna bij de YWCA terecht gekomen. Ooty was inderdaad stukken kouder, we moesten weer in onze slaapzakken slapen. Het bleek ook een toeristische plek voor met name Indiërs te zijn. We bezochten de botanische tuinen van Ooty maar de Indiërs waren gewoon vervelend. Als je om de 5 minuten wordt gevraagd om op de foto te gaan (soms doen ze het stiekem) en constant wordt nagestaard, ben je er op een gegeven moment wel klaar mee. De oplossing? Een scooter huren en naar plekken gaan waar niet zoveel vakantie vierende Indiërs zijn. Dan kan je gewoon naar een rustig parkje rijden (foto 11). Of één van de mooie uitzichtpunten (foto 12 en 13). Je moet er alleen wel op passen voor de vele apen (foto 14 en 15). Het was echt heerlijk om door die heuvel met theeplantages te rijden (foto 16) maar het is wel constant opletten. Het Indiase verkeer kan slecht voor je gezondheid zijn zie de volgende filmpjes (filmpje 74 en 75). We zijn nog langs een werkende theefabriek geweest waar we een leuke rondleiding van de manager kregen. Hier een filmpje waar we de camera vlakbij de grond houden als we door een bergdorpje rijden, daardoor lijkt het alsof we heel hard gaan (filmpje 76). Ook nog het tribalmuseum bezocht, hier konden we veel zien over de stammen die hier in de bergen wonen. Wat het meeste indruk maakte waren wel de meest lelijk opgezette dieren die ik ooit heb gezien (foto 17). We wilden nog een wildlife park bezoeken, we moesten via een weg met 37 haarspeldbochten naar beneden. We reden door de savanne met veel cactussen naar het park. Bleek het park dicht te zijn. De dag erop een ander park bezocht, best dapper met je scooter een park in met tijgers en olifanten. Was wel veilig want we zijn niet 'off the road' geweest. Op de terug weg heerlijk lokaal Biriyani gegeten (foto 18). Na 5 dagen scooteren hebben we op de laatste dag in Ooty de lokale markt bekeken (foto 19). Zo'n markt is ook weer een dorpje binnen een dorpje. Buiten zagen we nog deze koe aan zijn eigen buffet (foto 20). Toen was het alweer tijd om te vertrekken. Deze keer konden we wel het stoomtreintje naar beneden nemen. De rit was erg mooi met mooie uitzichten op de bergen, spookachtige tunneltjes en gammele 100 jaar oude bruggetjes (foto 21 en filmpje 77). Eén van de tussenstationnetjes werd bewoond door een hele apenkolonie, dat krijg je natuurlijk als al die Indiërs die beesten voeren (filmpje 78). De rit naar beneden duurde 3 1/2 uur waarna we weer de nachttrein konden pakken terug naar Chennai, de hitte in. Hier in de trein had ik dit schattige meisje tegenover mij zitten in glitterkostuum (foto 22).
De laatste foto laat met rode pinnetjes zien (GPS-coordinaten van de camera) waar we de laatste tijd zijn geweest (foto 23).
Zo dit was weer een lang verhaal maar jullie zijn nu wel weer helemaal bij. We wensen jullie allemaal het beste toe en veel liefs van ons!
Danie en Diana

23. Kaart van Zuid-India

Youtube filmpjes:
71. Ons hotel in Madurai: http://www.youtube.com/watch?v=gU4wdzjJyOA
72. Grootste tempel van India: http://www.youtube.com/watch?v=W_CINABzupk
73. Twee dronken vechtende Indiërs in Chennai: http://www.youtube.com/watch?v=Xr7vLq7pePQ
74.Een van de vele redenen waarom het verkeer hier slecht voor de gezondheid is: http://www.youtube.com/watch?v=EvOm5bqo--c&feature=youtube_gdata_player
75. Opruimwerkzaamheden na een ongeluk in India: http://www.youtube.com/watch?v=8kOYeAU1gFw&feature=youtube_gdata_player
76. Filmpje op scooter rond dorpje bij Ooty: http://www.youtube.com/watch?v=Y42qBl9Jb8E
77. Stoomtreintje van Ooty naar Mutupailayam: http://www.youtube.com/watch?v=gtuLWvW7Yk8
78. Treinstation bewoond door apenkolonie http://www.youtube.com/watch?v=5a2MJG2-CKY

• 29 September 2012 - 09:47

Gerard En Helga.:

Hallo beiden!
    Het was weer heerlijk om jullie verslag te lezen én de filmpjes en foto's te zien. Wij zijn zojuist terug van twee weken Turkije, zo'n all-in-tent... ha, ha, écht heel anders.
    Ik moet eerlijk zeggen, als ik kon kiezen, zou ik voor jullie manier van reizen kiezen hoor!! Helaas roept het werk...
    Geniet heerlijk van jullie avontuur, wij kijken uit naar het volgende verslag, die altijd trouw wordt gelezen en bekeken! Jullie hebben echt eer van al dan werk hoor!
    Veel groetjes van ons.