Weekje in het klooster - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Danie en Diana Jansen Smit - WaarBenJij.nu Weekje in het klooster - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Danie en Diana Jansen Smit - WaarBenJij.nu

Weekje in het klooster

Door: Diana

Blijf op de hoogte en volg Danie en Diana

25 April 2012 | Nepal, Kathmandu

Diana, 25 april 2012. Afgelopen week hebben we in Kopan Monastery doorgebracht. Dit is een boeddhistisch klooster in de heuvels bij Kathmandu. Omdat we dachten dat vrouwen niet in het klooster mochten verblijven, heb ik eerst een nacht in de nunnery van het klooster gezeten. Hier was mijn enige activiteit 3 keer een maaltijd per dag die ik nuttigde tussen de nonnen die lesgaven op de school. Het was er lekker rustig en gastvrij, maar ik vond het ook wel lastig om als enige westerse niet-werkende persoon tussen de anderen te zijn die allerlei taken hadden. Op mijn vraag wat ik kon doen, was het antwoord: 'what you like'. Best even wennen om helemaal NIETS te hoeven doen. 
's Avonds kreeg ik een sms van Danie dat ik ook in de Monastery mocht verblijven en dat daar ook lessen waren. De volgende dag ben ik verhuisd en zaten we samen in de Monastery, ieder met een eigen slaapkamer. 
De hele week hebben we heerlijk genoten van de prachtige tuin, het mooie uitzicht (foto 1), de rust, warme douches en het niets hoeven. Iedere dag 7.30 uur ontbijt, 11.30 uur lunch, 17.00 uur thee, 18.30 uur diner. Daarnaast heb ik nog een paar lessen gevolgd over Boeddhisme. Verder gelezen over Boeddhisme en yoga en getekend. We zijn begonnen met de hatha-yoga cursus van Iyengar, een cursus van 300 weken! 
Ook hebben we onze ogen uitgekeken wat betreft de rituelen en gebruiken van de monniken (filmpje 5) en de westerse mensen die - net als wij - een retraite deden. 
Het kostte wat tijd en uitleg voordat we de ideeën en gebruiken van het Boeddhisme enigszins begrepen. Voor ons leek veel op het katholieke kloosterleven zoals dat in Nederland in de vorige eeuw bestond. 
Voor Nepalese families een eer om een kind in het klooster te kunnen sturen en voor de kinderen (foto 2) een goede mogelijkheid om onderwijs te volgen. Mijn idealistische beeld van monniken die vol devotie werken aan het pad tot verlichting heb ik wel wat bij moeten stellen. Inmiddels wel gewend aan flirtende, met smartphone spelende monniken op straat. Het zij net mensen;-)

Foto's:
1. Uitzicht op Kathmandu
2. Monnikjes
3. Stupa
4. Mooie tekst
5. Retreat area
6. Waterval in tuin

Youtube filmpje:
5. Monnikenmantra's: http://www.youtube.com/watch?v=eUpuwaIXAqw&feature=youtube_gdata_player

  • 01 Mei 2012 - 07:58

    He Danie En Diana. :

    He D & D!

    Hier op het werk net aan de koffie. Een goed moment om jullie reisverslag door te nemen. Yvonne zit met volle verbazinig te kijken. Vooral de schoenendoos raakt haar..

    Zijn jullie nog stiekem elkaars slaapkamer binnengeslopen? Of zou je dan spanking van de monnik krijgen? haha

    Hier net koninginnen dag gevierd. Super lekker weer. Vandaag is het weer echter net zoals het hoofd, brak...

    Groeten Peter en Yvonne

  • 15 Oktober 2014 - 16:06

    Nina:

    Beste Diana en Danie,

    Het is alweer een tijd geleden zie ik maar ik vraag het toch maar. Mijn man en ik zouden in de toekomst willen gaan backpacken in Azie en willen graag een week in een klooster in Nepal hoe organiseer je zoiets terplekke of van te voren? We horen het graag alvast bedankt!

    Gr,
    Nina

  • 28 December 2015 - 12:33

    Dorien:

    Dag Diana en Danie,

    Net zoals Nina vroeg ik mij af of het mogelijk was om mij informatie te geven over verblijf in een klooster in Nepal. Heb je dat via een organisatie gedaan? Wat is de kostprijs? ...
    Alvast erg bedankt voor het antwoord.

    Gr, Dorien

  • 28 December 2015 - 12:37

    Diana:

    Hoi Dorien,

    wij hebben dit rechtstreeks met het klooster geregeld,
    zie www.kopanmonastery.com

    hier vind je alle informatie.

    Ik weet niet meer wat het precies kostte, maar het is niet duur. Je betaalt een bijdrage voor een kamer en het eten.

    Veel plezier!

    Groetjes Diana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danie en Diana

Actief sinds 30 Jan. 2012
Verslag gelezen: 5567
Totaal aantal bezoekers 182512

Voorgaande reizen:

10 April 2012 - 28 December 2012

Nepal - India - Bangladesh

01 Oktober 2012 - 28 December 2012

Bangladesh

05 Juli 2012 - 01 Oktober 2012

India

Landen bezocht: