Update Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Danie en Diana Jansen Smit - WaarBenJij.nu Update Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Danie en Diana Jansen Smit - WaarBenJij.nu

Update Kathmandu

Door: Danie

Blijf op de hoogte en volg Danie en Diana

16 April 2012 | Nepal, Kathmandu

Danie, 13 april 2012. Gelukkig nieuwjaar! Gisteravond was hier de Nepalese oudjaarsavond. We zitten hier in het jaar 2069 en in Lukla is het 2508 ofzo. We reizen hier echt in de tijd :-)
De bijzondere ervaringen stapelen zich snel op hier. Ging op pad om een sim-kaart te kopen. Kon geen winkel vinden dus vroeg hulp aan een Indiase jongen van 18 (foto 1). Deze heeft mij naar de juiste winkel geleid. Als dank wilde ik hem een fooitje geven maar dit wilde hij niet accepteren. Hij vroeg of ik wat rijst en olie voor hem kon kopen zodat hij zijn moeder, zusjes en broertjes kon voeden. Wij naar een klein supermarktje waar ik voor 15 euro rijstolie en babymelk voor hem heb gekocht. Daarna MOEST ik mee om zijn familie te ontmoeten. 5 minuten later zat ik midden in een Indiase sloppenwijk Chai met zijn familie te drinken (foto 2). Kreeg een rondleiding door het kamp (foto 3) en ik moest beloven om morgen terug te komen zodat hij voor ons kan koken. Ben erg benieuwd. Het is fijn om te weten dat dit gezinnetje de komende maand i.i.g. rijst heeft om te overleven. Morgen neem ik fruit voor ze mee.

Danie, 14 april 2012. Vandaag zijn Diana en ik teruggeweest naar het tentenkamp. De Indiase jongen had mij gisteren gevraagd of ik hem kon helpen met een schoenenpoetsdoos. Zoals velen verdient hij hier zijn geld met het poetsen en repareren schoeisel. Alleen is onlangs zijn eigen schoendoos met al zijn materiaal gestolen. Zonder zijn doos kon hij niet meer werken en moest bedelen. Diana en ik hadden overlegd om te kijken wat wij konden doen aangezien wij een een budget van de Nederlandse giften hadden meegekregen. Er was in het kamp een man die zijn doos (foto 4) wilde verkopen omdat hij terug naar India ging. Na stevig onderhandelen hebben wij een deal gemaakt. Deze complete doos met een weekendtas vol extra materiaal, beitels, slijpstenen, garen, zolen, schoenleest, teveel om op te noemen, verkocht hij voor 170 euro. Wij hadden besloten 100 euro te geven, de andere 70 euro moet die jongen zelf verdienen en binnen een maand betalen aan die man. Het is een gok zo'n gift doen maar we hebben wel de volgende afspraken gemaakt. Volgende week zoeken we hem weer op, en dan na 8 weken Lukla gaan we weer naar hem toe. Dan zullen we zien of hij de doos nog heeft. Maar we hebben het gevoel dat het goed zit. 

Danie, 16 april 2012. Vandaag lekker toerist gespeeld. De apentempel bezocht. Laatste avond in dit guesthouse, morgen gaan we voor een week het Kopan klooster in. We hebben dit klooster al eventjes bezocht en ik denk dat ik het daar wel ga volhouden. De Ipad mag alleen niet mee. Volgende week weer een update hoop ik.

Foto's
1. Indiase jongen
2. Chai in sloppenwijk
3. Sloppenwijk
4. Schoenendoos

Youtube filmpjes:
3. Presentatie schoenendoos: http://www.youtube.com/watch?v=JJ8jHleEBYA&feature=youtube_gdata_player
4. Rondleiding kamp: http://www.youtube.com/watch?v=VK04V8ve8wo&feature=youtube_gdata_player

  • 16 April 2012 - 19:02

    Mieke:

    Leuke filmpjes. Brengt me al helemaal in stemming. Fijne week in Kopan.

  • 17 April 2012 - 10:14

    Wil :

    Mooi om te zien, dat jullie daar zo goed bezig zijn liefs ,Tinie Wil.

  • 17 April 2012 - 17:05

    Aafke:

    Wat bijzonder om door z'n sloppenwijk te lopen, wat een ervaring. Veel succes in het klooster, ik ben benieuwd hoe jullie dat vinden.

    Kus Aafke

  • 17 April 2012 - 19:50

    Hilda:

    Fijn dat het jullie goed gaat. Geweldig dat we elkaar zondag even gesproken hebben.Pas goed op jullie speeltje. Een hele goede week toegewenst Ma

  • 23 April 2012 - 07:19

    Anna:

    Wow wat een ervaring! Leuk de filmpjes!!!! Heel beeldend gelijk. Pas maar op dat dit niet de laatste filmpjes zijn omdat anderen jullie camera ook zo mooi vinden haha!

    Ik ben heel beniewd naar jullie klooster ervaring. Een weekje apart toch ook?

    Veel plezier nog! Liefs Anna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danie en Diana

Actief sinds 30 Jan. 2012
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 182138

Voorgaande reizen:

10 April 2012 - 28 December 2012

Nepal - India - Bangladesh

01 Oktober 2012 - 28 December 2012

Bangladesh

05 Juli 2012 - 01 Oktober 2012

India

Landen bezocht: